«برادران لیلا» از منتقدان خارجی نمره قبولی گرفت
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۲۲۴۵
منتقدان روزنامههای خارجی و مجلات معتبر سینمایی فیلم جدید سعید روستایی را که به عنوان نماینده ایران در بخش رقابتی هفتادوپنجمین دوره از جشنواره کن حضور دارد، تحسین کردند.
به گزارش ایران اکونومیست، فیلم سینمایی برادران لیلا دیروز (4 خرداد 1401) در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن، برای اولین بار به نمایش درآمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجله آمریکایی هالیوود ریپورتر این فیلم را یک درام اجتماعی گسترده و همه جانبه با بازی هایی سراسر احساس نامید و آن را به رمان های قرن نوزدهمی امیل زولا یا چارلز دیکنز تشبیه کرد که در یک داستان سه ساعته گنجانده شده باشند.
پیتر بردشاو، منتقد ارشد روزنامه گاردین، نیز به این فیلم امتیاز قابل قبول چهار ستاره را داد و نوشت: سعید روستایی، فیلمساز ایرانی، در فیلم برادران لیلا یک درام خانوادگی بزرگ، جذاب و شخصیت محور را به سبک ایتالیایی-آمریکایی با بازی های قوی، یک صحنه عروسی بزرگ و صحنههایی یادآور فیلمهایی چون روکو و برادرانش از ویسکونتی و پدرخوانده ساخته کاپولا ارائه می دهد. حتی رگه هایی از فضای آثار آرتور میلر را نیز می توان در میان سرکوفت زدن های دردناک از سرخشم فیلم دید.
برادران لیلا از لحاظ بصری و موضوعی دنباله جاه طلبانه ای بر فیلم حیرت انگیز متری شش و نیم از سعید روستایی است
صحنهای از فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایینشریه ورایتی ضمن تحسین سبک کاری متفاوت و منحصربه فرد روستایی، درباره فیلم برادران لیلا نوشت: سعید روستایی با این درام بلند و پیچیده درباره پنج خواهر و برادری که سعی می کنند با چنگ و دندان خود را از فقر بیرون بکشند، برای اولین بار در کن حاضر می شود.
اسکرین دیلی نیز درباره فیلم جدید روستایی نوشت: بار سنت و روابط خانوادگی در فیلم برادران لیلا به طرزی قانع کننده مجسم می شود. این فیلم یک بررسی تفصیلی و جامع درباره دینامیک های یک خانواده فقیر در تهران است که برای بقا دست و پا می زند. برادران لیلا از لحاظ بصری و موضوعی دنباله جاه طلبانه ای بر فیلم حیرت انگیز متری شش و نیم از سعید روستایی است که همزمان به مقولاتی چون حقیقت، دروغ، انگیزه های متضاد و عواقب تحریم های بین المللی می پردازد. بازی های فوق العاده و مشاجرات دلخراش، این فیلم حاضر در بخش رقابتی جشنواره کن را به یک اثر سرگرم کننده جذاب تبدیل می کند.
فیلم برادران لیلا درباره زنی به نام لیلا (ترانه علیدوستی) است که در سن چهل سالگی، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و ۴ برادرش کرده است و خانوادهای پرتنش دارد که زیر فشار قرضهای متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش میکنند خرج زندگی خود را دربیاورند، لیلا نقشهای میچیند… برادران لیلا به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و بازی ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی ساخته شده و پخش بین الملل آن برعهده کمپانی وایلد بانچ است.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سعید پورصمیمی ، ترانه علیدوستی ، سعید روستاییمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: سعید پورصمیمی ترانه علیدوستی سعید روستایی فیلم برادران لیلا سعید روستایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را میخریم
محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلمهای دینی شامل همه فیلمها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … میشود، گفت: «اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم میشویم مثلاً یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ میگیرد، اما هیچ یک از این فیلمها از گستره فیلم دینی خارج نمیشوند و تقریباً اکثر آثار اینگونهاند.»
به گزارش مهر، این کارگردان با اشاره به اینکه شیوههای مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلمها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد، اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلاً یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد، اما کاراکتر فیلم در جایی احساس میکند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش میدهد. از این رو شیوههای مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.
وی درباره ویژگیهای یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست، ولی تبلیغ دین هم در آن دیده میشود مثلاً در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز میخواند. به نظرم فیلمسازها باید به مواردی از این دست توجه کنند.
کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایتهای خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جاهای مختلفی فیلم میسازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در اینجا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلمها نیستیم و اول دل فیلمساز را میخریم.
لطیفی در پایان درباره فعالیتهای اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمیها میگفتند «صداش در میاد نگران نباشید»، اما فعلاً زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.